اگر می ترسی از دندان پزشکی...

به گزارش آقای معلم، ترس از دندان پزشکی شدت و ضعف دارد و از حالت های خفیف تا شدید و بیمارگونه را شامل می گردد. عوامل مختلفی ممکن است باعث ترس از دندان پزشکی گردد (از درد و تجربه بد در مطب دندانپزشکی تا برخورد سرد و آهنین برخی دندانپزشکان)

اگر می ترسی از دندان پزشکی...

نویسنده: دکتر سیامک شایان

10 توصیه برای غلبه بر هراس از دندان پزشکی

ترس از دندان پزشکی شدت و ضعف دارد و از حالت های خفیف تا شدید و بیمارگونه را شامل می گردد. عوامل مختلفی ممکن است باعث ترس از دندان پزشکی گردد (از درد و تجربه بد در مطب دندانپزشکی تا برخورد سرد و آهنین برخی دندانپزشکان) اما 10 توصیه زیر به شما یاری می نماید که اگر با چنین ترسی دست به گریبانید، بر آن غلبه کنید:

1 با ترستان مقابله کنید:

احتمالا موثرترین راه حل برای غلبه بر ترس از دندان پزشکی این است که با آن مقابله کنیم. پیشرفت تکنولوژی و روزآمد شدن علم دندان پزشکی باعث شده تا مراحل درمان یک دندان بسیار راحت تر از سال های گذشته باشد. پس خاطرات گذشته و ذهنیات قبلی خود را دور بریزید و با ترس خودتان مقابله کنید. بدون شک دندان پزشکی به آن مقدار که می پندارید، مهیب و وحشت آور نیست.

2 به علاج واقعه پیش از وقوع بیندیشید:

به طور منظم برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنید. این کار به شما یاری می نماید رابطه خوبی با دندان پزشک برقرار کنید، با مواد و تجهیزات دندان پزشکی و اقدامات معمول در مطب آشنا شوید، امکان تشخیص زودرس مسائل دندانی برای شما فراهم و احتیاج به اعمال دندانی گسترده تر رفع گردد.

3 دندان پزشک خودتان را انتخاب کنید:

انتخاب یک محیط درمانی آرام و دور از هیاهو و دندان پزشکی که با آرامش و بدون شتاب کار درمانی را انجام می دهد، به شما برای غلبه بر ترستان یاری می نماید. رفتار گرم و محبت آمیز کادر درمانی آرامش را در وجودتان تقویت خواهد نمود.

4 به دندان پزشکتان بگویید می ترسید:

در خصوص ترس هایتان با دندان پزشک صحبت کنید. راه حلهای زیادی برای کاستن از استرس در دندان پزشکی وجود دارد که دندان پزشک می تواند آنها را به کار ببندد یا شما را برای انجام آنها هدایت کند. انتخاب نوع ماده بی حسی، دارودرمانی پیش از آغاز کار، شرح مراحل درمان و معرفی وسایل دندان پزشکی نمونه هایی از این موارد هستند.

5 زمان مناسبی برای درمان انتخاب کنید:

اگر امکان دارد، ساعت و روز مناسبی را برای کار دندان پزشکی خود در نظر بگیرید تا تحت فشار نباشید. مثلا صبح ها یا روزهای پنجشنبه. در صورت امکان قرار دندان پزشکی را در اول روز بگذارید و شب قبل به مقدار کافی بخوابید.

6 از کارهای ساده آغاز کنید:

اگر در شرایط اورژانس و همراه با درد به دندان پزشک مراجعه ننموده اید، می توانید درمان دندان هایتان را از کارهای ساده تر و کم استرس تر آغاز کنید تا تحمل شما برای پذیرش درمان ها به تدریج افزایش یابد.

7 حواستان را از محیط پرت کنید:

شما می توانید با تصور کردن صحنه های خوشایند و آرام بخش ذهنتان را از آنچه در دهانتان رخ می دهد، جدا کنید. به مکانی فکر کنید که خاطراتی خوش از آن دارید و خودتان را تصور کنید که به آنجا رفته اید، بر جزییات حسی تمرکز کنید. برای مثال گرمای شن، صدای ملایم آبی که به ساحل برخورد می نماید، آبی درخشان آسمان، یا نوازش باد روی صورتتان. خودتان را رها کنید تا تصوراتی که خلق نموده اید شما را با خود ببرد. هنگامی که آن مکان خوشایند را به خیال درمی آورید آهسته و عمیق نفس بکشید. شنیدن صدای موسیقی آرامش بخش می تواند به شما در جدا شدن از محیط یاری کند. می توانید از پیش تدارک یک هدفون و یک پخش کننده موسیقی را برای خودتان ببینید تا هنگام کار دندان پزشک صدای مته دندان پزشکی شما را آزار ندهد.

8 بخواهید کسی شما را همراهی کند:

گاهی حضور یک نفر از اعضای خانواده یا دوستان در مطب دندان پزشکی می تواند به آرامش بیشتر شما یاری کند. به خصوص اگر برای کارهای سنگین و پیچیده مانند جراحی دندان عقل یا عصب کشی به دندان پزشکی می روید.

9 خواب و خوراکتان را تنظیم کنید:

سعی کنید شب پیش از مراجعه به دندان پزشکی خواب خوب و راحتی داشته باشید. خوردن غذای سبک با پروتئین بالا اثر آرام کننده ای بر شما خواهد داشت. پیش از کار دندان پزشکی از خوردن نوشیدنی های حاوی کافئین بپرهیزید زیرا ممکن است باعث تحریک پذیری و عصبی شدن شما شوند. هرگز با شکم خالی به دندان پزشکی نروید تا کاهش قند خون باعث غش کردن شما پس از تزریق آمپول بی حسی نگردد.

10 با نظارت دندان پزشک دارودرمانی کنید:

اگر استرس زیادی دارید، از دندان پزشکتان بخواهید برای شما داروی آرام بخش تجویز کند.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 778

به "اگر می ترسی از دندان پزشکی..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می ترسی از دندان پزشکی..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید