اعتماد به نفس خود را از دست دادید؟ این پنج استراتژی میتوانند به شما کمک کنند

به گزارش آقای معلم، همانطور که سن شما افزایش مییابد، هنگامی که بدن شما تغییر میکند و شما با رویدادهای تغییر زندگی مانند بازنشستگی، مسائل مربوط به سلامتی و از دست دادن عزیزان روبرو میشوید، ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهید.

اعتماد به نفس خود را از دست دادید؟ این پنج استراتژی میتوانند به شما کمک کنند

فِرِدی سیلورستون، مشاور بهداشت روانی در دانشگاه هاروارد، گفت: بسکمک از مردان تأثیری که اعتماد به نفس آنها میتواند در زندگی شان بگذارند را نمی شناسند. اعتماد به نفس ضعیف میتواند مردان را از فعالیت های روزمره بازدارد، فعالیت آنها را کمتر کند و آنها را از رویدادهای روزانه مانند رانندگی و کار با فناوری، بازدارد. آنها کم کم به این باور میرسند که نمی توانند مانند گذشته زندگی کنند.

منحنی اعتماد به نفس

طبق مطالعه ای در سال 2010 از نمونه افراد 25 تا 104 ساله، در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی، سطح عزت و اعتماد به نفس شخص معمولا از یک منحنی تبعیت میکند. اندازه اعتماد به نفس به تدریج طی سال های نوجوانی افزایش می یابد، در طول جوانی به بالاترین نقطه اوج منحنی میرسد و پس از 60 سالگی رو به کاهش می رود.

محققان گفتند دلیل اصلی این الگو در این است که نیمه عمر زمانی است که افراد معمولادر بالاترین قدرت، موقعیت و اعتبار هستند. آنها در حال کار کردن، درگیر شدن در روابط و تلاش در جهت چیزهای نو تر و پر حادثهتر هستند. در مقابل، افراد مسن اغلب این نقش ها را در اواخر مراحل زندگی شان از دست میدهند.

بهترین راه برای به دست آوردن اعتماد به نفس، این است که توانایی های خود را به خود یادآوری کنید، موانعی که از احساس اعتماد به نفس شما جلوگیری میکند را بشناسید و از پس این موانع کنار بیایید.

سیلورستون می گوید: اگر کارهایی که قبلا انجام میدادید را نمیتوانید اکنون انجام دهید، یا در همان سطح یا شدت انجام دهید، احساس بدی نداشته باشید. هدف این است که بر آنچه شما می توانید انجام دهید تمرکز داشته باشید و زندگی خود را بر آن مبنا بسازید. این به شما نشان می دهد که شما هنوز کار یا فعالیت های زیادی برای ارائه دادن دارید و هنوز می توانید از یک زندگی فعال و رضایت بخش لذت ببرید.

به سناریسم باور نداشته باشید!

یکی دیگر از دلایل از دست دادن اعتماد به نفس در افراد سالخورده، سناریسم است - یک شایعه فراگیر اجتماعی که میگوید شما برای انجام فعالیت های خاص خیلی پیر هستید.

در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که کلیشه های مربوط به سن می تواند توانایی بزرگسالان را برای انجام وظایف، حتی در صورت داشتن مهارت های مناسب، کاهش دهد.

به عنوان مثال، تحقیقاتی که در سال 2016 در مجله علم پیری شناسی منتشر شد، تاثیر سناریسم بر توانایی رانندگی در میان افراد بالای 65 سال و بالاتر را بررسی کرد. اعتماد به رانندگی شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه انداز گیری شد و پس از آن همه افراد را در معرض کلیشه های سنی منفی یا مثبت (بحثهایی در مورد سن) قرار دادند.

سپس شرکت کنندگان یک آزمون رانندگی را تکمیل کردند. هنگامی که سطح اعتماد به نفس دوباره ثبت شد، کسانی که در معرض کلیشه های سنی منفی قرار داشتند، اعتماد به نفس خود را نسبت به توانایی رانندگی خود بسیار پایین تر میدیدند، حتی زمانی که آزمون رانندگی را خوب انجام دادند.

نکته در اینجا است: اجازه ندهید که سن شما، توانایی، مهارت و یا میل به موفقیت شما را معین کند.

بهترین روزهای پیش رو

در اینجا پنج استراتژی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید و متوجه شوید که بهترین روزهایتان میتواند پیش روی شما باشد.

1. به ظاهر خود اهمیت دهید

هنگامی که شما ظاهر آراسته و تمیزی داشته باشید، احساس خوبی دارید. بنابراین از ظاهر خود غافل نشوید. هدف تمرین بهداشت خوب و پوشیدن لباس خوب هر روز صبح است، برای مثال هنگامی که سر کار میروید. سیلورستون می گوید: هنگامی که شما در تلاش برای بهبود ظاهر خود هستید، می بینید که نظر شما نسبت به خودتان مثبت تر می شود.

2. یک حرفه یاد بگیرید

فعالیت هایی مانند یادگیری نقاشی یا ساز زدن، مطالعه زبان خارجی یا کلاسهای مختلف مانند خطاطی، به تمایلات ذاتی افراد برای یادگیری مهارت نو و ماهر شدن کمک میکند.

سیلورستون می گوید: دوباره مبتدی شدن سخت است، اما نشان می دهد که هنوز می توانید کارهای نوی را انجام دهید و از آنها لذت ببرید. این همچنین به شما یادآوری می کند که اشتباه کردن اشکالی ندارد، بنابراین شما می توانید رشد و پیشرفت کنید، و این امر به ایجاد اعتماد به نفس درشما کمک می کند.

3. خود را از لحاظ جسمی به چالش بکشید

یک چالش فیزیکی را پیدا کنید که می توانید آن را به طور واقعی کامل کنید. یک طرح اجرایی ایجاد کنید و سپس برای رسیدن به آن هدف کار کنید. به عنوان مثال، تمرین دویدن به مسافت 5 کیلومتر را اجرا کنید. ورزشهایی مانند شنا را انجام دهید، و یا حتی تا یک ماه روزی یک تا 2 کیلومتر پیادهروی داشته باشید.

سیلورستون می گوید: هر نوع ورزش، بدون توجه به اینکه چقدر بزرگ یا کوچک است، برای سلامت جسمی و روانی مفید است. ورزش منظم همچنین به ایجاد اعتماد به نفس در توانایی شما برای فعالیت بیشتر کمک می کند. یک چالش با اهداف حتی کوچک، به شما امکان می دهد احساس پیشرفت فوق العاده ای را تجربه کنید.

4. در ارتباط باشید

شاید برقرار کردن ارتباط با افراد در هنگام پیری کاری سخت باشد. این کار زمانی که احساس اعتماد به نفس کمتری دارید، سخت تر می شود. با این حال، مطالعات نشان می دهد که ارتباطات شخصی باعث کاهش خطرات افسردگی و اضطراب که اغلب با احساس عزت نفس پایین همراه است، میشود.

عدم اعتماد به نفس می تواند یک چالش اجتماعی را ایجاد کند، بنابراین سیلورستون داوطلب شدن را پیشنهاد می دهد. به عنوان مثال داوطلب شدن در پروژههای یک بیمارستان یا به عنوان یک معلم برای بچه ها. کارهایی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید و همچنین میتواند تعامل با افراد را فراهم کند و به شما امکان دهد از مهارت های موجود خود استفاده کنید.

گزینه دیگر این است که گروه خود را ایجاد کنید. به عنوان مثال، یک نشست هفتگی یا ماهانه با دوستانتان خود را سازماندهی کنید. سیلورستون می گوید: این نوع پویایی گروهی، روشی عالی است، زیرا بسکمک از افراد سالخورده معمولا مسائلی مشابهی مانند مسائل سلامتی یا تغییر شرایط مالی دارند.

کار کردن با این مسائل به شما کمک می کند تا در مبارزات خود کمتر احساس تنهایی کنید. سیلورستون می گوید: یک گروه می تواند یک دنیای اجتماعی را بازسازی کند که بسکمک از افراد سالخورده آن را محیطی محرک و افزایش دهنده اعتماد به نفس میدانند.

5. از کمک گرفتن نهراسید

گروه درمانی یا مشاوره رو در رو، می تواند به شما کمک کند تا از پس موانعی که بر اعتماد به نفس شما تاثیر می گذارند، عبور کنید. سیلورستون می گوید: هرگز نگران نباشید که ممکن است روزی به آن نیاز پیدا کنید. کمک گرفتن همیشه خوب است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1060

به "اعتماد به نفس خود را از دست دادید؟ این پنج استراتژی میتوانند به شما کمک کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد به نفس خود را از دست دادید؟ این پنج استراتژی میتوانند به شما کمک کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید