احداث 27 شهر ساحلی نو در کشور ؛ روی نقشه ببینید ، معیارهای مکان یابی شهرهای نو ساحلی کشور چیست؟

به گزارش آقای معلم، با توجه به تمرکز دولت بر شکوفایی اقتصاد دریا و هدف گذاری رشد سالانه یک درصدی اقتصاد دریا در برنامه هفتم 27 سکونت گاه ساحلی در قالب شهرهای تازه در 4 استان ساحلی سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان ساخته خواهد شد.

احداث 27 شهر ساحلی نو در کشور ؛ روی نقشه ببینید ، معیارهای مکان یابی شهرهای نو ساحلی کشور چیست؟

به گزارش خبرنگاران، در راستای توجه به اقتصاد دریا محور، طرح توسعه سکونت گاه های نو مولد در سواحل جنوبی کشور که در ششمین جلسه شورای عالی مسکن مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفته بود، هم اکنون در مرحله مکان یابی سکونت گاه ها واقع شده است و پهنه های دارای قابلیت استقرار سکونت به ادارات کل استان، برای انجام استعلام های موردنظر در کارگروه ارسال شده است.

بر اساس اهداف عملیاتی طرح، برنامه ریزی برای احداث 27 سکونت گاه ساحلی در 4 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان در چارچوب ضوابط و قوانین در دستورکار واقع شده است.

جزئیاتی از شهرهای نو ساحلی در 4 استان کشور

بر این مبنا در استان سیستان و بلوچستان، مکان های پیشنهادی بندر تَنگ، گوردیم، جنوب زَرآباد، شمال رَمین، نَگور، بَلِه سَر، بِریس، گواتر، پسابندر، تیس، دِرَکس، تیاب، کهیر و دَرَک در دستورکار قرار گرفته است.

بعلاوه در استان هرمزگان مکان های پیشنهادی شهرهای مولد در منطقه ها آبکوهی، دیوِل، مَکران، گَتان، سیریک قدیم، خلیج فارس، شیب دراز، هولِر، بندر خمیر، بندرهای کلات و آفتاب، نخیلو، دیوان، شرق چارَک، کَنگ، سایه خوش و حمیران در دستورکار قرار گرفته است.

مکان یابی شهرهای نو در استان بوشهر

دراستان بوشهر مکان های پیشنهادی شهرهای مولد در منطقه ها سیراف، کنگان، شیف، گوابین و بِیدو، بندر ریگ، بندر گناوه، شمال بینَک، دیلم، نایبند، کَبگان، غرب عسلویه، تُنبَک، دِلوار، شمال بندر عامری، جَلیره و رامِله، ساخته خواهد شد.

در استان خوزستان نیز مکان یابی پیشنهادی شهرهای مولد برای منطقه ها مَهرویان، غزاله، اروندکنار، جنوب شادگان، غرب سربندر، سنجافی و دارخُوِین، ساخته خواهد شد.

مکان یابی شهرهای نو در استان هرمزگان

معیارهای مکان یابی شهرهای نو ساحلی کشور

معیارهای مکان یابی عرصه های ساحلی جنوب کشور برای توسعه شهرها و ساخت مسکن، بر اساس محورهای زیست محیطی، معیارهای اجتماعی و مالی، کالبدی و فضایی و سایر معیارهای قانونی و فنی از جمله پهنه های خطر، زنجیره ارزش و ویژگی منابع پایه برای فراوری انجام می گردد.

بعلاوه مواردی از قبیل فیزیوگرافی مناسب زمین، تامین منابع آب و زیرساخت های اتصال به شبکه های پایه، حمل و نقل، مجاورت با فعالیت پایه کنونی نظیر صنعت، کشاورزی و خدمات، امکان استحصال از منابع طبیعی، عدم تعارض با مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، امکان کاهش هزینه تامین زمین و همخوانی با عرصه های توصیه شده در اسناد فرادست، انجام خواهد شد.

مکان یابی شهرهای نو در استان سیستان و بلوچستان

شکوفایی اقتصاد دریا با توسعه شهرهای ساحلی

در این رابطه سعید بهروزی کارشناس مسکن و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرگزاری فارس، گفت: توسعه شهرها در جنوب کشور می تواند زمینه شکوفایی ظرفیت های دریا و نواحی ساحلی کشور را فراهم کند.

این کارشناس مسکن با تأکید بر شهرسازی منطبق با اقلیم گفت: زمانی که شما نیروی انسانی را در یک منطقه ساکن می کنید و انگیزه وی را به منظور زندگی مدنظر قرار می دهید، زمینه شکوفایی ظرفیت های منطقه فراهم خواهد شد.

مکان یابی شهرهای نو در استان خوزستان

ظرفیت های مغفول جنوب کشور احیا می گردد؟

به گزارش فارس، بر اساس اسناد آمایش سرزمینی، جنوب کشور شامل منطقه ها سواحل مکران تا خوزستان، منطقه های دارای ظرفیت و ارزش افزوده مالی هستند که توجه به آنها می تواند زمینه توسعه مالی برای کل کشور را فراهم کند.

ظرفیت هایی نظیر توسعه بنادر و حمل و نقل، پایانه های نفتی، کشاورزی و مواردی از این دست جزو مواردی است که در جنوب کشور وجود دارد، اما تا به امروز مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1402 بروزرسانی: 30 مرداد 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1224

به "احداث 27 شهر ساحلی نو در کشور ؛ روی نقشه ببینید ، معیارهای مکان یابی شهرهای نو ساحلی کشور چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث 27 شهر ساحلی نو در کشور ؛ روی نقشه ببینید ، معیارهای مکان یابی شهرهای نو ساحلی کشور چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید