شروع به کار رویداد ادبی داستان بیست وپنج

به گزارش آقای معلم، به گزارش خبرنگاران ، مسعود بُربُر، دبیر رویداد ادبی داستان و بیست وپنج گفت: این رویداد که برای معرفی و گزینش برترین آثار داستانی فارسی در بیست و پنج سال اخیر طراحی شده، از یکم دی ماه شروع به کار نموده و داوری مردمی آن نیز از روز 21 دی ماه برگزار خواهد شد.

شروع به کار رویداد ادبی داستان بیست وپنج

بربر درباره این رویداد ادبی شرح داد: وقتی از برترین آثار داستانی فارسی صحبت می کنیم، اغلب به آثار سرشناس دهه های دور ارجاع می دهیم که از حدود صد سال پیش تا نهایتاً اوایل دهه هفتاد نوشته شده اند و رمان ها و داستان های کوتاه دو سه دهه اخیر آن طور که باید به چشم نیامده اند. در حالی که قطعاً آثار درخور توجه میان کتاب های منتشر شده در این سال ها نیز کم نیست. آثاری که بعضا حتی می توانند به عنوان کلاسیک مدرن های فارسی مطرح شوند و حتی جایگاه خاص خود را در فرهنگ و زبان روزمره فارسی زبانان پیدا نموده اند.

وی اضافه کرد: با مراجعه به کتابخانه ملی و خانه کتاب دریافتیم از سال 1375 تا 1400 نزدیک به سی هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات داستانی منتشر شده است. تصمیم گرفتیم انتخاب اولیه حدود صد اثر برتر از میان این عناوین پرشمار را به داوری عمومی واگذار کنیم و سپس بیست وپنج اثر نهایی را با داوری کارشناسان و فعالانی با سلایق مختلف برگزینیم.

دبیر رویداد ادبی داستان بیست وپنج در پاسخ به این که با شروع به کار این رویداد دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: از امروز تا 21 دی ماه که شروع رای گیری عمومی است ناشران می توانند در معرفی آثار داستانی مهمی که در این بازه زمانی منتشر نموده اند رقابت نمایند و مخاطبان را با برترین رمان ها و داستان های کوتاه فارسی آشنا نمایند. سپس به مدت پنج روز مخاطبان می توانند روی وبسایت رویداد به نشانی www.dastan25.com تا سقف بیست و پنج اثر مورد علاقه خودشان را انتخاب نمایند و به این ترتیب در معرفی برترین آثار داستانی این بیست و پنج سال مشارکت داشته باشند.

به گفته بُربُر تا کنون ناشران مختلف ادبیات داستانی کشور و بعلاوه دیگر بنگاه های فعال در این حوزه از جمله نشرچشمه، ثالث، مروارید، فیدیبو، استودیو مشکی، کتاب فروشی های بوکلند، رادیوگوشه و شماری دیگر از ناشران و مؤسسات فرهنگی مطرح کشور نیز به این رویداد ادبی پیوسته اند و ناشران و نهادهای فرهنگی دیگر نیز می توانند به عنوان حامی این رویداد به آن بپیوندند. برگزارنمایندگان امید دارند که این رویداد ادبی، از شروع تا اعلام لیست نهایی و حتی پس از آن، به محملی برای معرفی و شناخت هر چه بیش تر آثار فاخر داستانی این 25 سال بدل گردد و یاری کند که این آثار راه خود را در تاریخ ادبیات و در قرن نو بهتر و بیش تر بیابند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 931

به "شروع به کار رویداد ادبی داستان بیست وپنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار رویداد ادبی داستان بیست وپنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید