کشف فسیل یک دایناسور نادر در کانادا

به گزارش آقای معلم، در سال 2021 یک پیشاهنگ میدانی داوطلب به نام Teri Kaskie متوجه برآمدگی عجیبی در دامنه تپه ای در Dinosaur Provincial Park آلبرتا شد. او دانشمندان را آگاه کرد و برایان پیکلز دیرینه بوم شناس دانشگاه ریدینگ که رهبری جستجو را بر عهده داشت، این برآمدگی ها را متعلق به یک دایناسور و مشخصاً یک هادروسور دانست.

کشف فسیل یک دایناسور نادر در کانادا

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، هادروسور های منقار اردکی، دایناسور های گیاهخواری هستند که بین 75 تا 65 میلیون سال پیش و در اواخر کرتاسه زندگی می کردند. به گفته دانشمندان فسیل تازه کشف شده تنها حدود 4 متر (13 فوت) طول دارد، در حالی که نوع بزرگسال می توانند به 10 متر برسد. پیکلز می گوید: بر اساس مقدار کوچک دم و پا، احتمالا این فسیل متعلق به یک هادروسور نوجوان است.

در حال حاضر، تنها دم و پای راست این دایناسور در معرض دید قرار دارند، اما به گفته محققان این قسمت ها به گونه ای در کنار هم قرار گرفته اند که نشان می دهد کل اسکلت دایناسور در داخل محفظه باستانی آن دست نخورده است.

کالب براون، دیرینه شناس موزه دیرینه شناسی سلطنتی تایرل شرح می دهد: فسیل های هادروسور در این قسمت از دنیا نسبتا رایج هستند، اما نکته ای که این یافته را منحصر به فرد می نماید این واقعیت است که تنها بخش کوچکی از اسکلت فسیل شده در معرض دید است و آن هم به طرز شگفت انگیزی پوست جاندار را نیز شامل می گردد. این بدان معناست که ممکن است پوست حفظ شده تری در داخل سنگ وجود داشته باشد که می تواند به ما بینش بیشتری در خصوص ظاهر هادروسور بدهد.

دانشمندان می گویند از آنجایی که پوست این دایناسور به خوبی حفظ شده، به نظر می رسد این جاندار به سرعت پس از مرگ با خاک پوشانده شده باشد. پیکلز گفت: این حیوان یا احتمالاً بلافاصله پس از مرگ به وسیله شن و لای رودخانه پوشیده شده یا به علت افتادن در ساحل رودخانه کشته شده باشد. اگر ما واقعا خوش شانس باشیم، ممکن است بعضی از اندام های داخلی دیگر نیز حفظ شده باشند.

دانشمندان می گویند برای خارج کردن این دایناسور از محوطه پیدا شده به ماه ها زمان احتیاج دارند سپس این سنگ به موزه دیرینه شناسی سلطنتی تایرل می رود تا محققان برای خارج کردن اسکلت از غلاف سنگی خود و آنالیز دقیق فسیل چند سال دیگر را نیز صرف نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1082

به "کشف فسیل یک دایناسور نادر در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف فسیل یک دایناسور نادر در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید