چه عواملی باعث خشکی پوست می گردد؟

به گزارش آقای معلم، خشکی پوست مسئله ای شایع در زمستان است که سبب سوزش و خارش نواحی مختلف پوست نیز می گردد و فرد تصور کند بیماری پوستی بخصوصی گرفته، یادتان باشد پوست خارجی ترین لایه محافظتی بدن برابر عفونت هاست، اگر آن را به حال خود بگذارید ممکن است راه را برای ورود میکروب ها باز کنید و آنجاست که مشکلاتی جدی شروع خواهند شد.

چه عواملی باعث خشکی پوست می گردد؟

خشکی پوست علل زیادی دارد؛ از صابون های قوی، بافت خشن پارچه و دوش های داغ گرفته تا بیماری های زمینه ای از قبیل دیابت و پسوریازیس، سوءتغذیه و کم کاری تیروئید.

خشکی پوست چیست؟

پوست سالم با لایه ای نازک از چربی پوشیده شده است، این ماده پوست را نرم و مرطوب نگه می دارد. خشکی بیش از حد پوست معمولاً به علت شرایط آب و هوایی و موادی که با پوست تماس پیدا می نمایند، ایجاد می گردد. در این حالت چربی طبیعی پوست از روی آن زدوده شده درنتیجه پوست بدون محافظ می ماند. در موارد معدودی هم خشکی پوست ناشی از علل داخلی از قبیل بیماری ها و ویژگی های ژنتیک فرد است.

پوست کدام قسمت های بدن بیشتر خشک می گردد؟

خشکی پوست ممکن است در هر قسمتی از پوست رخ دهد اما معمولاً صورت، بازوها، دست ها، ساق ها و شکم دچار خشکی پوست می شوند.

اگر خشکی پوست درمان نگردد

اگر برابر خشکی پوست سهل انگار باشید، محتمل است دچار بیماری های التهابی، تورم و عفونت پوستی شوید. بیشتر عوامل خشکی پوست خارجی اند و بیشتر درمان های خشکی پوست هم خارجی اند، تنها کافی است مراقب سلامت پوست تان باشید تا مشکل خشکی آن برطرف گردد.

علل خشکی پوست

خشکی هوا: هوای سرد زمستانی رطوبت کمی دارد و مطابق قوانین شیمیایی رطوبت از پوست یا هر ماده دیگری تبخیر شده و به هوای خشک می پیوندد تا تعادلی ایجاد گردد. برای برطرف این مشکل در فضای ساختمان دستگاه بخور بگذارید، قبل خروج از ساختمان هم به طور صحیح مرطوب نماینده بزنید و صورت دست ها و پاهای تان را بپوشانید.

استفاده نادرست از مرطوب نماینده: مرطوب نماینده ماده ای ضروری برای پوست های خشک است اما بیشتر مردم طرز استفاده صحیح از آن را نمی دانند. بیشتر مردم مرطوب نماینده را زمانی به پوست می زنند که خشک است و درنتیجه مصرف آن هیچ فایده ای ندارد. از طرفی پوست نباید خیلی هم خیس باشد؛ بنابراین اول پوست تان را آب بزنید و آب اضافه را به آرامی با حوله بگیرید، وقتی پوست تان نم دار شد، مرطوب نماینده را به آن بزنید که رطوبت را بر پوست تان نگه دارد. مرطوب نماینده ای که انتخاب می کنید باید مناسب باشد یعنی ملایم باشد و الکل و مواد معطر نداشته باشد.

همواره قبل از خواب صورت تان را تمیز کنید

مهم نیست چقدر پوست تان خشک است، باید آن را با پاک نماینده ملایمی تمیز کنید. مواد آرایشی، ضد آفتاب، باکتری های سطح پوست، سلول های مرده، چرک و چربی های ترشح شده از پوست در طول روز روی هم انباشته شده و همگی دسته به دست هم داده و سبب فراوری جوش های مختلفی بر سطح پوست خواهند شد. اگر شب ها پوست تان را تمیز کنید دیگر لازم نیست صبح بعد از بلند شدن از خواب صورت تان را بشویید، تنها آب کشی کافی است.

شوینده؛ دارای صابون یا فاقد صابون؟

مواد شوینده قوی موجود در صابون ها رطوبت و چربی طبیعی پوست را می زدایند و باعث خشکی، التهاب و سوزش پوست می شوند. مواد شوینده فاقد صابون درست مثل صابون عمل می نمایند با این تفاوت که ترکیبات ملایم تری دارند که چربی را از سطح پوست نمی زدایند.

ویژگی های یک پاک نماینده خوب

اگر پوست تان خشک است برای تمیز کردن آن به پاک نماینده ای ملایم احتیاج دارید که در فرمولش مرطوب نماینده هم داشته باشد. بهتر است از محصولاتی که سرامید مصنوعی دارند بهره ببرید. این مواد مثل سرامیدهای طبیعی - نوعی چربی که در خارجی ترین لایه پوست ترشح می گردد- عمل می نمایند. بعد از استفاده از این پاک نماینده ها پوست صورت تان باید نرم گردد، اگر پاک نماینده ای سبب خشکی یا انقباض پوست تان شده باید دنبال یک نوع بهتر باشید.

پاک نماینده صورت چه موادی را نباید داشته باشد؟

پاک نماینده مناسب برای پوست خشک نباید حاوی مواد قوی باشد و الکل، مواد معطر و رنگ زا هم نداشته باشد. از صابون های آنتی باکتریال اجتناب کنید زیرا سبب خشکی مضاعف پوست می شوند. توصیه می کنیم دور صابون هایی را که حاوی لایه بردارهایی چون گلایکولیک اسید هستند هم خط بکشید زیرا پوست را خشک و ملتهب می نمایند.

پوست خشک و استحمام

دوش گرفتن و آب زدن به پوست، رطوبت را به آن بازمی گردانند، اما اگر آب گرم باشد، می تواند لایه چرب روی پوست را از بین ببرد. آب داغ خیلی سریع تر چربی پوست را با خود می شوید. پس برای شستن صورت تان از آب ولرم بهره ببرید و زیر دوش و داخل وان آب داغ نروید. زمان دوش را به 15 دقیقه محدود کنید. هنگام استحمام پنجره حمام را ببندید که رطوبت حمام باقی بماند.

اسکراب لازم ندارید

اگر پوست تان خشک است دیگر به اسکراب های گران قیمت روزانه احتیاج ندارید. ماساژ و اسکراب کردن پوست خشک سبب تحریک و التهاب آن می گردد. حتی الیاف لیف یا برس حمام هم سبب التهاب پوست تان می شوند. برترین و مقرون به صرفه ترین وسیله برای شست وشوی صورت همان دست ها هستند.

حالا که می خواهید صورت تان را با دست های تان تمیز کنید، ابتدا باید دستهای تان را بشویید سپس با آب ولرم آب کشی کنید و مایع پاک نماینده را در دست تان بریزید؛ لازم نیست مثل تبلیغ های تلویزیونی خیلی کف کند. حال به آرامی با دست های تان صورت تان را بشویید.

پاک نماینده را در دست تان خالی نکنید

برخی ها تصور می نمایند هرچه بیشتر پاک نماینده مصرف نمایند، پوست شان تمیزتر می گردد. تنها به اندازه یک سکه کوچک پاک نماینده کف دست تان بریزید و به صورت تان بمالید؛ سپس به آرامی با حرکات دورانی سرانگشتان تان صورت را ماساژ دهید. به اطراف چشم های تان که رسیدید، ملایم تر ماساژ دهید. یادتان باشد که نباید هیچ چیزی را محکم روی پوست کشید، حتی انگشتان تان دست را!

حوله را روی پوست تان نکشید

بعد از اینکه خوب پوست تان را تمیز کردید، تنها با یک حوله می توانید تمام کوشش های تان را به باد دهید. کشیدن حوله بر پوست سبب خراشیدن پوست خواهد شد که خودش التهاب و سوزش را در پی دارد. در عوض بعد از اینکه پوست تان را با آب ولرم آب کشی کردید، حوله را به آرامی روی پوست تان بگذارید و بعد بردارید تا آب را جذب کند. حوله را روی تمام قسمت های صورت تان بگذارید؛ البته مراقب باشید تمام رطوبت صورت تان را خشک نکنید، باید بگذارید کمی پوست تان نم دار باشد که مرطوب نماینده بتواند آن را روی پوست گیر بیندازد.

لایه بردار مناسب برای پوست خشک

لایه بردارها با زدودن بافت پوستی مرده باعث می شوند که مرطوب نماینده بهتر به پوست نفوذ کند. استفاده از اسکراب های ساینده پوست بیشتر از یک بار در هفته برای آنهایی که پوست خشک دارند توصیه نمی گردد. در این مورد بهتر است از لایه بردارهای میوه ای استفاده نکنید، زیرا مواد زبری دارند. در عوض می توانید از اسکراب هایی بهره ببرید که دانه هایی گرد دارند؛ این دانه های گرد آسیب کمتری به پوست تان می رسانند، یادتان باشد حین لایه برداری نباید کوچک ترین صدمه ای به پوست برساند، بنابراین اگر لایه برداری که تهیه نموده اید پوست تان را ملتهب نموده، بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید و در پی محصولی ملایم تر باشید.

چند بار در روز از مرطوب نماینده استفاده کنیم؟

بسیاری از مردم تصور می نمایند مرطوب نماینده به پوست شان رطوبت می بخشد در حالی که این طور نیست، مرطوب نماینده رطوبتی را که روی پوست وجود دارد، سر جایش میخکوب می نماید و نمی گذارد از سطح پوست تبخیر گردد. بهتر است روزی 2-3 بار پوست تان را به مرطوب نماینده آغشته کنید. یک بار صبح که صورت تان را با آب شستید، 2-3 دقیقه بعد در حالی که هنوز پوست تان نم دارد، مرطوب نماینده بزنید، یک بار هم شب بعد از پاک کردن پوست. در طول روز هم اگر خواستید می توانید مرطوب نماینده بزنید اما دیگر احتیاجی به نم دار کردن پوست ندارید البته اگر در منطقه ای خشک زندگی می کنید، بهتر است دست و صورت تان را کمی نم دار و سپس به مرطوب نماینده آغشته کنید.

ویژگی های یک مرطوب نماینده خوب

برای پوست های خشک پمادها و کرم ها بسیار مؤثرتر از لوسیون ها عمل می نمایند. مواد جاذب رطوبتی چون گلیسیرین و پروپیلن گلیکول رطوبت را از لایه های عمقی پوست بیرون کشیده و به سطح لایه خارجی می آورند. مواد نرم نماینده ای چون پترولاتوم، لانولین، روغن های معدنی و دی متیکون هم رطوبت را روی پوست به دام می اندازند. ژل های پترولیوم مانند دیواره ای روی پوست قرار می گیرند و اجازه خروج رطوبت از آن را نمی دهند.

عوامل خشک نماینده پوست

بهتر است مرطوب نماینده هایی که حاوی مواد معطر و رتینوئید - این ماده در محصولات جوان سازی پوست وجود دارد- خودداری کنید؛ زیرا سبب تحریک پوست خشک می شوند. قبل از استفاده از هر مرطوب نماینده ای روی صورت، ابتدا چند روز آن را پشت ساعد دست تان بزنید، اگر پوست حساس این ناحیه دچار سوزش، التهاب، قرمزی، خارش یا خشکی بیشتر شد آن مرطوب نماینده برای تان مناسب نیست.

داروهای خشک نماینده پوست: داروهای فشارخون بالا، داروهای ضد آکنه مثلاً رتینوئیدها.

بیماری های خشک نماینده پوست: دیابت، سوءتغذیه، کم کاری تیروئید و بیماری های پوستی از قبیل پسوریازیس و اگزما.

چند نکته کوتاه

پرهیز از دوش های طولانی مدت و داغ: 5-10 دقیقه زیر آب گرم استحمام کنید.

پرهیز از محصولات مراقبت پوست قوی.

در خانه و محل کار از بخور بهره ببرید.

لباس های با الیاف کتان و طبیعی بپوشید.

به اندازه کافی آب بنوشید.

ماهی، گردو، بذر کتان و تخمه آفتاب گردان امگا 3 دارند، از آنها غافل نشوید.

اگر پوست تان دچار التهاب شده می توانید از کمپرس سرد بهره ببرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1182

به "چه عواملی باعث خشکی پوست می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه عواملی باعث خشکی پوست می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید