تهران به روایت شهروندان در پویش تهران قدیم، موزه ای به وسعت یک شهر

به گزارش آقای معلم، مرکز دویست ساله ایران، زوایای پنهان بسیاری دارد که حتی برای ساکنان تهران هم ناشناخته است. تهران هرچند این روزها توسعه را به سریع ترین شکل تجربه می کند، اما هنوز نشانه هایی از هویت و تاریخ این شهر را می شود در بعضی منطقه ها شهر مشاهده کرد. معرفی و شناسایی و گاهی کشف این نشانه ها می تواند به زندگی پرسرعتی که در مرکز جریان دارد، روح تازه ای بدمد. با همین هدف مدیر کل میراث فرهنگی استان همزمان با روز جهانی موزه ها (28 اردیبهشت ماه) از آغاز پویشی شهروندی با عنوان تهران قدیم، موزه ای به وسعت یک شهر خبر داد. پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اعلام اینکه بیشترین تعداد موزه ها و ابنیه تاریخی در محدوده تهران قدیم قرار دارند، گفت: آغاز این پویش شهروندی به منظور فرهنگ سازی و توجه بیشتر به محدوده بافت تاریخی تهران شکل گرفته است.

تهران به روایت شهروندان در پویش تهران قدیم، موزه ای به وسعت یک شهر

جانفشان گفت: بدون شناخت از هویت نمی توان بین شهروند و شهر پیوند برقرار کرد. اگر جامعه با تاریخ خود غریبه نباشد، بسیاری از اهداف شعار های توسعه پایدار شهری با کمترین هزینه اجرایی خواهد شد. هویت شهر تهران را نباید به صورت تک بنایی نگاه کرد، ما در پی ایجاد یک نگرش جامع و فراگیر در بین شهروندان و مسئولان هستیم تا محور های تاریخی در قلب تاریخی مرکز شکل بگیرد.

پرهام جانفشان افزود: برخلاف بسیاری از کلانشهرهای جهان که در پی ساخت تاریخ و هویت جعلی برای خود هستند، تهران با وجود تاریخ و میراث فرهنگی به جای مانده نیازی به این کار ندارد.

جانفشان ضمن تقدیر از اقدامات اخیر مجلس به منظور طرح حمایت از احیاء و بازسازی بافت های تاریخی گفت: تعریف جامع از اصلاحات حوزه میراث فرهنگی و بافت های تاریخی در این طرح قانونی می تواند خط کش و معیار تمامی تصمیمات نهادهای دولتی و شهرداری ها در برخورد با بافت های تاریخی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران ضمن دعوت از تمامی شهروندان برای پیوستن به این پویش مردمی خاطر نشان کرد: برنامه های پویش شهروندی تهران قدیم، موزه ای به وسعت یک شهر در قالب مسابقه عکس موبایلی و دوربین های حرفه ای برگزار می شود.

اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی شرکت در این پویش در سایت اداره کل میراث فرهنگ استان تهران در دسترس است.

منبع: خبرنگاران

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1136

به "تهران به روایت شهروندان در پویش تهران قدیم، موزه ای به وسعت یک شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران به روایت شهروندان در پویش تهران قدیم، موزه ای به وسعت یک شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید