تالاب حیدرکلا؛مکان مناسبی برای سفر و گذران تعطیلات، عکس

به گزارش آقای معلم، استان مازندران، با جاذبه های تاریخی و طبیعی خود، گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید.شهر بابل، واقع در این استان، با دارا بودن هوایی دلپذیر و طبیعت بکر و سرسبز، مکان مناسبی برای سفر و گذران تعطیلات می باشد.

تالاب حیدرکلا؛مکان مناسبی برای سفر و گذران تعطیلات، عکس

در این مطلب قصد داریم تالاب حیدرکلا را در این شهر به شما معرفی کنیم که جاذبه ای بسیار دیدنی می باشد.

بوستان نیلوفر آبی و تالاب حیدر کلا

بوستان نیلوفر آبی بابل یکی از زیباترین و جذاب ترین و دیدنی ترین منظره های زیبای استان سرسبز مازندران به شمار می آید.تالاب حیدرکلا بابل عظیم ترین تالاب استان مازندران با 34 هکتار وسعت به شمار می رود که آب این تالاب از رودخانه آقارود و انشعابات آن تأمین می گردد. تالاب حیدر کلا در کمربندی شرقی شهرستان زیبای بابل در مازندران قرار گرفته است.

گل های نیلوفر آبی این تالاب جلوه و زیبایی خاصی را به آن بخشیده اند که خرید بلیط هواپیما بابل و سفر به این بخش از شمال ایران را ارزشمند نموده است.وجود هشت جزیره بسیار کوچک در آب بند های این بوستان آبی بر زیبایی و جاذبه های گردشگری آن افزوده است. این پارک آبی با همه جذابیت و امکانات محل مناسبی برای یک تفرج و سفر به یاد ماندنی است.

بعلاوه این تالاب گونه های کمیابی از پرندگان را در خود جای داده که کارشناسان مشغول آنالیز تعداد و نوع آن ها هستند و در صورت تائید، احتمالاً تالاب حیدرکلا را به ثبت بین المللی خواهد رساند. نیلوفرهای آبی این تالاب اما از دیگر دلایلی است که گردشگران را با خرید بلیط هواپیما بابل به سمت خود می کشاند. اینجا علاوه بر زیبایی بصری، منافع زیادی را برای روستاییان اطراف تالاب نیز داشته است. مردمان روستاهای حیدرکلا، حاجی کلا، و حمزه کلا با استفاده از آب این تالاب فعالیت های کشاورزی انجام می دهند و به نوعی می توان گفت حیات مردم این 3 روستا به حیات این تالاب وابسته است.

به همین دلیل شهرداری منطقه در حفظ و احیای این تالاب می کوشد تا علاوه بر رونق کشاورزی، سایر منافع مالی ناشی از حضور گردشگران نیز دست مردمان این خطه سرسبز را بگیرد. اما تنها گردشگران نیستند که با خرید بلیط هواپیما بابل خود را به تالاب حیدر کلا می رسانند، خود مازندرانی ها نیز آخر هفته های خود را با پیاده روی در اطراف تالاب به سر می رسانند. بعلاوه این تالاب برای علاقه مندان به ماهیگیری نیز محیطی ایدئال به شمار می رود تا در فصل ماهیگیری با خرید بلیط هواپیما بابل به تالاب حیدر کلا آمده و هم زمان با ماهیگیری از سکوت و آرامش این تالاب نیز بهره مند شوند.

امکانات بوستان نیلوفر آبی

علاوه بر جاذبه های طبیعی که در بوستان نیلوفر آبی چشمان علاقه مندان به مواهب طبیعی را به میهمانی فرا می خواند، امکاناتی همانند نمازخانه، آلاچیق، سفره خانه، اسکله قایق رانی، وسایل بازی بچه ها، اسب سواری و مکان عرضه موادغذایی نیز برای استفاده تمام مهمان ها تدارک دیده شده است. یکی دیگر از ویژگی هایی که سبب جذابیت این پارک شده ، وجود آب بند هایی است که مملو از ماهی های کپور، امور و فیتوفاک یا آزاد هستند که با کسب مجوز از مدیریت بوستان آبی می توان صید و ماهیگیری نیز کرد.

وجود هشت جزیره بسیار کوچک در آب بند های این بوستان آبی بر زیبایی و جاذبه های گردشگری آن افزوده است. این پارک آبی با همه جذابیت و امکانات محل مناسبی برای یک تفرج و سفر به یاد ماندنی است

طبیعت زیبا و چشم نواز تالاب حیدرکلا سه حوضچه بسیار عظیم طبیعی دارد که یکی از آن ها در مساحت دو هکتاری گل های زیبای نیلوفر آبی دارد که توجه گردشگران را به سمت خود جذب نموده است . گل های نیلوفر آبی مانند نگین های صورتی جای جای تالاب حیدر کلا را آراسته اند. گل نیلوفر آبی در مرداب می شکفد و ریشه در گل و لای دارد. لیکن به سوی آسمان اوج می گیرد .

وقتی به آب گل آلود مرداب نگاه کنید، شگفت زده خواهید شد که چگونه از چنین آبی گل آلود چنان نیلوفری بسیار زیبا و خوش بو بیرون می آید. ریشه این گیاهان داخل آب قرار دارد اما ساقه، برگ ها و گل خارج از آب هستند.

این گل ها به شکل شناور در سطح آب مشاهده می گردد. این گیاه در آب های راکد مرداب یا آب هایی که جریان کندی دارند، می روید و به دلیل زیبایی گل های خود موردتوجه مردم است.

شروع دوره گل دهی نیلوفر آبی یا به عبارتی لاله تالابی بسته به شرایط آب وهوایی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است. این گیاهان بسیار زیبا از گونه های ارزشمند تالاب حیدر کلا به شمار می رود. چراکه هم آب تالاب را از مواد شوینده تصفیه می نماید، هم غذای قوهای زیبا را تأمین می نماید و هم بهترین مکان برای تخم ریزی ماهیان بومی تالاب به شمار می رود. تالاب ها ارزش طبیعی زیادی دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 150

به "تالاب حیدرکلا؛مکان مناسبی برای سفر و گذران تعطیلات، عکس" امتیاز دهید

3 کاربر به "تالاب حیدرکلا؛مکان مناسبی برای سفر و گذران تعطیلات، عکس" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب حیدرکلا؛مکان مناسبی برای سفر و گذران تعطیلات، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید