آلمان: ترکیه و یونان برای گفت وگو آماده هستند

به گزارش آقای معلم، وزیر خارجه آلمان پس از نشست هایی در ترکیه و یونان گفت، دو طرف آماده گفت وگو برای کاهش تنش در بدترین مناقشه بر سر منابع انرژی در آب های دریای مدیترانه هستند.

آلمان: ترکیه و یونان برای گفت وگو آماده هستند

به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه و یونان مدت هاست که بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه شرقی و سواحل قبرس با یکدیگر تنش و مناقشه دارند. آنها حتی اتحادیه اروپا و کشورهای همجوار را وارد این مناقشه کردند.

روز سه شنبه، وزرای خارجه یونان و ترکیه گفتند که می خواهند از طریق گفت وگو و در پی مذاکرات با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان مناقشه مذکور را حل و فصل کنند اما هر کدام هم هشدار دادند که به دفاع از حقوق خود در منطقه ادامه می دهند.

تنش ها بین دو کشور پس از آن شدت گرفت که آنکارا یک کشتی اکتشافی را به منطقه اعزام کرد؛ اقدامی که دولت آتن آن را غیرقانونی نامید.

وزیر خارجه آلمان پس از گفت وگوها در آتن و آنکارا به دو کشور تاکید کرد تا به مذاکرات برگردند و اضافه کرد: آلمان و اتحادیه اروپا در کنار یونان می ایستند. در دو کشور هر دو به این اتفاق نظر رسیدند که تنها راه دستیابی به تفاهم آغاز مذاکرات است و دو کشور باید در آن دیدگاه های متفاوت خود را عنوان کنند.

وی در کنار مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنکارا گفت: هیچکس به دنبال حل و فصل این مناقشه از طریق نظامی نیست چون این یک دیوانگی محض است.

یونان و ترکیه همچنین در مدیترانه مانورهای نظامی برگزار کردند که وزیر خارجه آلمان آن را بازی با آتش دانسته و هشدار داد، هرگونه تنش کوچکی می تواند به فاجعه ای منجر شود.

با وجود آمادگی ترکیه برای مذاکره، وزیر خارجه ترکیه گفت، تنها زمانی این گفت وگوها انجام می شود که آتن دست از درخواست های ماکسیاقتصادیستی خود دست بردارد چون اصلا واقع بینانه نیست که از ترکیه انتظار داشته باشد که با تهدید به تحریم، دست از حقوق خود در منطقه بردارد.

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان نیز گفت، کشور به دنبال مذاکره با ترکیه است اما نه با تهدید. آتن آماده دفاع از حقوق خود است و مناقشه مذکور مساله ای برای تمام اتحادیه اروپا و امنیت آن قلمداد می شود.

قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا 27 و 28 اوت به بررسی این مساله بپردازند. یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا گفته که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه تمامی گزینه ها را روی میز قرار می دهد که شامل تحریم های اقتصادی علیه ترکیه و پایان دادن رسمی به شرایط این کشور به عنوان کاندیدی برای عضویت در اتحادیه اروپا است.

هایکو ماس درباره روابط اتحادیه اروپا با ترکیه گفت، این یک چهار راه است اما آلمان می خواهد یک گفتگوی مثبت انجام شود. درباره روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا به صورت گسترده در پایان سال جاری میلادی تصمیم گیری می شود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 137

به "آلمان: ترکیه و یونان برای گفت وگو آماده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان: ترکیه و یونان برای گفت وگو آماده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید