چه کسانی می توانند رئیس فدراسیون فوتبال شوند؟

به گزارش آقای معلم، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال با اساسنامه جدید، راه را برای تنوع نامزدها و حضور اهالی فوتبال از جمله بازیکنان سابق تیم ملی هموارتر نموده است اما همچنان لابی و دادن امتیازات حرف نخست را برای پیروزی و بردن کرسی های هیات رئیسه می زند.

چه کسانی می توانند رئیس فدراسیون فوتبال شوند؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از کش و قوس های بسیار و یک سال معطلی، بالاخره در دهم اسفند برگزار می شود و همراه با معین هیات رئیسه جدید، ریاست این فدراسیون هم معین خواهد شد تا برای چهار سال آینده عهده دار راهنمایی فدراسیونی تقریبا ورشکسته باشد.

مهم ترین اتفاق در دوره اخیر، اصلاح اساسنامه این فدراسیون است که راه رسیدن به جایگاه ریاست و سایر ارکان این فدراسیون را تاحدود بسیاری هموارتر می نماید. از تغییرات مهم در این راستا باید به کاهش سابقه مدیریتی و همینطور حذف ارائه مدرک لیسانس و اخذ 5 امضاء از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال باید اشاره نمود.

اما تغییرات دیگری هم در این اساسنامه دیده می شود که در فاصله باقی مانده تا برگزاری انتخابات، به آنالیز تفاوت های این دو نسخه می پردازیم که ظاهرا با استقبال بعضی از چهره های شناخته شده عرصه فوتبال از جمله علی کریمی و چندین فوتبالیست دیگر روبرو شده و شاید این بار انتخابات متنوع تری نسبت به گذشته برگزار شود. شاید هم با این تغییرات شاهد حضور پیشکسوتان نامدار فوتبال در عرصه مدیریت ارشد فدراسیون باشیم، مانند فدراسیون فوتبال کرواسی که ریاستش بر عهده داور شوکر، ملی پوش پیشین این کشور است. تیم ملی این کشور در جام جهانی 2018 نایت قهرمان جام جهانی شد.

کاهش معرفی نامه از سوی اعضای مجمع

طبق اساسنامه مصوب سال 90، نامزدهای پست ریاست فدراسیون فوتبال، در اولین گام باید از سوی 10 عضو مجمع این فدراسیون پیشنهاد می شدند که در اصلاحات اخیر، این تعداد به 5 عدد تقلیل یافته است.

محدودیت حضور در هیات رئیسه

یکی از اتفاقات مثبت در اساسنامه جدید، محدودیت شرکت در هیات رئیسه است که برابر این قانون، هیچ شخصی نمی تواند بیش از سه دوره عضو هیات رئیسه شود، در حالی که در اساسنامه قبلی انتخاب مجدد برای دوره های متوالی منعی نداشت. در حال حاضر چهره هایی مانند علی کفاشیان و مهدی تاج سه بار در هیات رئیسه حضور داشتند و همچنین حیدر بهاروند و فریدون اصفهانیان در صورت تایید اصلاحیت، می توانند برای سومین بار در انتخابات شرکت نمایند.

حذف محدودیت سنی

در اساسنامه جدید، محدودیت سنی برای حداقل 35 سال و حداکثر 65 سال حذف شده و افراد با هر سن و سالی می توانند برای سمت های مختلف از جمله ریاست این فدراسیون نامزد شوند.

حذف مدرک تحصیلی

با توجه به اینکه خیلی از اهالی فوتبال به علت مشغله های دوران بازیگری و مربیگری فرصت حضور در دانشگاه و طی کردن دوره های آکادمیک را ندارند، مطابق پیشنهاد فیفا، در اساسنامه جدید، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس برای رئیس و اعضای هیات رئیسه حذف شده است.

کاهش سابقه مدیریت از 10 به 4 سال

پیش از این کسانی می توانستند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوند که حداقل 10 سال سابقه مدیریتی داشته باشند که این میزان پنج سال سابقه آنها در ورزش بوده باشد. حالا در اساسنامه جدید و طبق اعلام نظر فیفا این میزان سابقه باید به چهار سال کاهش پیدا کند یعنی تمام ارکان مدیریتی فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات باید حداقل چهار سال سابقه مدیریتی ورزشی داشته باشند.

معادل سازی سابقه مدیریت با دوران مربیگری، بازیگری و داوری

مهم ترین اتفاق در اساسنامه جدید، معادل سازی سابقه مدیریت برای اهالی فوتبال است. در واقع از دیگر مسائل فوتبالیست ها، مربیان و داوران حرفه ای این بود که فرصت لازم برای طی کردن سمت های مدیریتی را نداشتند. در اساسنامه جدید 4 سال سابقه مدیریتی معادل سازی شده که به این توضیح است:

بازیکنان: حداقل 4 فصل بازی در لیگ حرفه ای فوتبال مردان یا زنان و همچنین لیگ فوتسال یا بازی در تیم های ملی مردان و زنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.

مربیان: حداقل 4 فصل مربیگری در لیگ حرفه ای مردان یا زنان فوتبال و فوتسال یا مربیگری در تیم های ملی مردان و زنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی.

داوران: حداقل 4 فصل حضور در لیگ حرفه ای مردان یا زنان یا لیگ فوتسال و یا 4 سال حضور در لیست داوران بین المللی.

نداشتن سوء پیشینه کیفری و محرومیت اجتماعی و تابعیت ایرانی

از شرایط لازم برای نامزدی در سمت ریاست، عدم هر گونه سوء پیشینه کیفری و محرومیت اجتماعی بر اساس حکم قضایی و تایید مراجع ذی صلاح و همچنین داشتن تابعیت ایرانی و سکونت در ایران است.

حذف کارت انتها خدمت

از دیگر اصلاحات اساسنامه جدید، عدم ارائه کارت انتها خدمت در هنگام شرکت در انتخابات است که این موضوع در صورت تایید کمیته انتخابات، در ادامه به علت ضرورت ارائه این مهم در ساختار اداری و قانونی ایران، دردسرساز می شود و احتمالا اعضای مجمع به چنین شخصی به علت نداشتن صلاحیت لازم برای امضای اسناد قانونی و خروج از ایران، رای نخواهند داد.

تنوع نامزدهای انتخاباتی

یکی از مسائل تأثیرگذار در انتخابات افزایش تعداد اعضای مجمع است که تعداد نفرات از 75 نفر به 89 نفر افزایش یافته است. با توجه به افزایش تعداد اعضای مجمع به 89 نفر و با دریافت پنج امضای تأیید از اعضا، همزمان این امکان وجود دارد که حداکثر 17 نامزد مجوز ورود به مجمع برای ریاست فدراسیون را دریافت نمایند. این عدد در انتخابات های گذشته در بهترین حالت می توانست شامل هفت نفر شود.

پیشنهاد نواب رئیس توسط نامزد پست ریاست

پس از اصلاحات اساسنامه در سال 90، نامزد ریاست فدراسیون می تواند سه نایب رئیس را شخصا پیشنهاد دهد و اعضای مجمع به آن ها رای دهند. در نتیجه معرفی نایب رئیس اول، دوم (رئیس سازمان لیگ) و سوم (بانوان) در هنگام شرکت در انتخابات لازم است.

در نتیجه مدارک لازم برای شرکت در انتخابات به این توضیح است:

الف - مدارک عمومی

1 - اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی

2 - دو قطعه عکس 64 با زمینه روشن

3 - اصل و تصویر مدارک مثبته سوابق مدیریت ورزشی

4 - گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (تبصره: اصل مدارک فوق پس از تطبیق با تصویر آن عودت می شود)

ب - مدارک اختصاصی هر پست

1 - تکمیل فرم داوطلبی بر حسب پست انتخابی

2 - فرم شماره 1 توسط داوطلب نامزدی پست ریاست

3 - فرم شماره 2 نامزدهای پیشنهادی پست نواب رییس

به گزارش خبرنگاران، اصلاحات اخیر راه را برای حضور فوتبالی ها در انتخابات هموارتر می نماید اما مساله اصلی آرایی است که اعضای مجمع تقدیم صندوق های رای خواهند کرد و چهره نهایی را انتخاب خواهند کرد که برای این مهم لابی و امتیازهایی که از قبل از انتخابات به بعضی ها پیشنهاد می شود، بیشترین نقش را ایفا می نمایند. باید دید با وجود از بین بردن بعضی از محدودیت ها، آیا فوتبالیست ها و اهالی فوتبال برای رقابت با مدیران غیرفوتبالی پا پیش می گذارند یا خیر.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 373

به "چه کسانی می توانند رئیس فدراسیون فوتبال شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسانی می توانند رئیس فدراسیون فوتبال شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید