ورود تدریجی اردن، مصر و عربستان به بازار عراق

به گزارش آقای معلم، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفتد: رقبای ما در عراق در حال افزایش است. ترکیه و چین در عراق فعال هستند و کشورهای عربی مثل اردن، عربستان و مصر در آینده رقبای ایران خواهند بود. هر میزان که شرایط عراق عادی تر و امن تر باشد، شرایط رقابتی تر می شود.

ورود تدریجی اردن، مصر و عربستان به بازار عراق

یحیی آل اسحاق درباره حضور کشورهای دیگر به خصوص کشورهای عربی در بازار عراق شرح داد: عربستانی ها و مصری ها مقدمات اولیه خود را برای حضور در بازار عراق طی می کنند و رقابتی بین آنها و ایران شکل نگرفته اما به هر صورت رقبای ما در عراق در حال افزایش است. ترکیه و چین در عراق فعال هستند و کشورهای عربی مثل اردن، عربستان و مصر در آینده رقبای ایران خواهند بود.

او ادامه داد: هر میزان که شرایط عراق عادی تر و امن تر باشد، شرایط رقابتی تر می شود و با آرام شدن شرایط عراق حتماً اروپایی ها نیز وارد این بازار خواهند شد. ما در داخل باید کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش کالا را بهبود ببخشیم تا بتوانیم در بازار رقابت کنیم.

آل اسحاق در مورد کاهش ارز دینار عراق و تأثیر آن بر ارتباط تجاری این کشور با ایران اظهار کرد: کاهش ارزش دینار عراق مسئله داخلی این کشور است و استدلال دارند که این موضوع به نفع بودجه و دیگر مسائلشان است و این موضوع در تجارت ایران و عراق تأثیر چندانی ندارد. اما در واردات کالای عراقی قدرت مانور ما بیشتر می شود و اگر فرض کنیم مبادلات ما با دینار خواهد بود به نفع ما می شود، همچنین امکانات دیناری بیشتری در اختیار مسافران و زوار ما قرار می گیرد. اما روی صادرات تأثیر خاصی ندارد، دینار بیشتری به دست تجار ایرانی می رسد اما دیناری که ارزش کمتری دارد. ازآنجاکه کالای وارداتی زیادی از عراق نداریم و بیشتر صادرات به این کشور داریم درمجموع تجارت ما تأثیر چندانی نخواهد داشت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سؤالی درباره پول های بلوکه شده ایران در عراق گفت: در حال حاضر پول های بلوکه شده ایران در عراق حدود 5 میلیارد دلار است، برنامه ریزی هایی در حال انجام است که از این 5 میلیارد دلار بهینه استفاده شود. در ازای بخشی از آن قرار است کالاهای غیرتحریمی وارد شود. اگر از بخش خصوصی نیز دراین باره استفاده شود بسیار خوب است. به طورکلی در حال مذاکرات در این مورد هستند و به بخشی از آن نیز عمل شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 358

به "ورود تدریجی اردن، مصر و عربستان به بازار عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود تدریجی اردن، مصر و عربستان به بازار عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید