مصرف زیاد قند، نمک و چربی امکان ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

به گزارش آقای معلم، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح اصول کلی تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا درباره بهترین نوع تغذیه در دوران ابتلا به این بیماری شرح داد.

مصرف زیاد قند، نمک و چربی امکان ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در بحران هایی مانند کرونا تبعیت از یک الگوی تغذیه ای سالم یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت محسوب می گردد، گفت: افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، کبدی و دیابت بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه ضروری است در شرایط فعلی بحران کرونا به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کووید19 توجه ویژه ای به نحوه تغذیه گردد، اظهار کرد: برای استفاده از فرصت در خانه ماندن برای بهبود شیوه زندگی و حفظ و ارتقای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها می توان مصرف حداقل دو وعده میوه، سبزی خوردن و سالاد همراه با غذا را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

دکتر عبداللهی ادامه داد: مبتلایان به دیابت با انجام ورزش و تحرک بدنی و مبتلایان به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی با پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی فراوان خود را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین توضیح داد: به مبتلایان سرطان توصیه می گردد از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب و سس های سفید پرهیز نمایند و همیشه مراقب وزن خود باشند.

وی در ادامه با اشاره به اصول کلی تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کووید 19 گفت: تغذیه سالم یک فاکتور مهم در کنترل بیماری های غیرواگیر و تقویت سیستم ایمنی است که در شرایط همه گیری کووید19 احتیاج به توجه بیشتر دارد. در قرنطینه خانگی زمان مناسبی برای انتخاب و تهیه غذاهای سالم و با ارزش تغذیه ای مناسب است که می تواند ضمن کاهش هزینه غذای خانواده در ایجاد عادات غذایی سالم و انتخاب مواد غذایی مناسب، متنوع و مغذی نقش موثری داشته باشد.

دکتر عبداللهی با بیان اینکه مصرف زیاد قند و نمک و چربی امکان ابتلا به کرونا را در افراد افزایش می دهد، بیان نمود: تا جایی که ممکن است ماست و شیر کم چرب مصرف کنید و استفاده از فست فودها و غذاهای کنسروی را که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند را محدود کنید.

وی ضمن اشاره به ضرورت توجه به نشانگرهای تغذیه ای، تضمین خرید مواد غذایی سالم تر و سیستم ایمنی قویتر برای مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: محصولات با تعداد نشانگر سبز بیشتر باید در اولویت خرید و مصرف قرار گیرند، همچنین مصرف موادغذایی دارای نشانگر های قرمز باید در رژیم غذایی روزانه محدود گردد.

بهترین تغذیه در دوران ابتلا به کووید 19

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه، بهترین رژیم غذایی توصیه شده برای بیماران مبتلا به کووید 19 را رژیم غذایی نرم و پر پروتئین با کالری بالا مطرح نمود و گفت: البته این رژیم برای بیمارانی است که توانایی جویدن و بلع را دارند.

دکتر عبداللهی ادامه داد: به طور کلی نوشیدن مایعات کافی گامی موثر در کنترل بیماری است، به همین دلیل توصیه می گردد نوشیدن آب، آبمیوه ها چای و انواع سوپ ها همزمان با آغاز علائم فراموش نگردد چرا که هضم ترکیبات مایع به انرژی کمتری احتیاج دارد و در نتیجه بدن انرژی کافی را برای مقابله با بیماری خواهد داشت.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توضیح داد: با توجه به اینکه در دوره بیماری اشتهای بیمار کاهش یافته و به دلیل عدم رعایت کافی مواد مغذی احتمال بروز سوء تغذیه پروتئین انرژی و یا کمبود ریزمغذی ها افزایش می یابد و در نتیجه سیر بیماری طولانی تر می گردد، گفت: ضروری است بهبود یافتگان به ویژه بچه ها، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری های مزمن مثل سل، سرطان، دیابت و فشار خون تحت نظر و مراقبت تغذیه ای ویژه قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف انواع سوپ، منابع غذایی روی، آهن، مقادیر زیاد مایعات در دوران نقاهت نباید فراموش گردد، اظهار کرد: همچنین استفاده از غذاهای سنگین، ترشی ها و انواع سس های تند و تداوم محدودیت ها و رژیم غذایی در افرادی که بیماری زمینه ای دارند ممنوع است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 341

به "مصرف زیاد قند، نمک و چربی امکان ابتلا به کرونا را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف زیاد قند، نمک و چربی امکان ابتلا به کرونا را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید