عدم حذف واژه غیرانتفاعی کاملا خلاف عدالت آموزشی اسلامی است

به گزارش آقای معلم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، با اشاره به اولویت های آموزشی دوره جدید وزارت علوم، تاکید نمود: سیاست اصلی ما توسعه فعالیت های بین رشته ای، رشته های مورد احتیاج بازار و توجه به درخواست هایی از دانشگاه هاست که ضمانت شغلی برای دانش آموختگان داشته باشد.

عدم حذف واژه غیرانتفاعی کاملا خلاف عدالت آموزشی اسلامی است

وی با بیان اینکه از این پس ضمانت شغلی یک اصل برای توسعه آموزش عالی خواهد بود، ادامه داد: یعنی اگر دو دانشگاه درخواست رشته عمران داشته باشند، ما به دانشگاهی مجوز می دهیم که به ما ضمانت دهد تمام فارغ التحصیلان آن در دستگاه های اجرایی به کار گرفته خواهند شد.

چقدر می خواهیم افتراق در حوزه آموزشی کشور ایجاد کنیم

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به جدایی دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن ها در وزارت علوم، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها تنها یک وزارتخانه در حوزه آموزش وجود دارد، اما ما در ایران وزارت بهداشت و آموزش و پرورش داریم، ما تا چقدر می خواهیم افتراق در حوزه آموزشی کشور ایجاد کنیم. حال می توان داستان وزارت آموزش و پرورش را جدا دانست و ما به آن ورودی نداریم، ولی وزارت بهداشت فقط حدود 3 درصد جمعیت دانشجویی دارد و تنها لازم بعضی بیمارستان ها با ما هماهنگ شوند و یکسری اطلاعات به ما بدهند.

شریعتی نیاسر اضافه نمود: وزارت علوم می تواند تمام شرایط ادغام دانشگاه های علوم پزشکی را در خود فراهم کند زیرا ما می توانیم تمام شاخص هایی که در حوزه پزشکی ملاک است را برای دانشجویان این رشته درنظر بگیریم و ما اجازه نخواهیم داد که دانشجویان پزشکی در بیمارستان هایی آموزش ها ببینند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست و یا برای مثال وزارت بهداشت بگوید که فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی مجاز نیست بیمار ببیند و نسخه بنویسد، حتما ما اعمال می کنیم؛ در سایر رشته ها نیز همین کار را می کنیم و از دستگاه های اجرایی نظر می گیریم، پس می توان نتیجه گرفت که این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه هر عقل سلیمی حکم می نماید که دانشگاه های علوم پزشکی باید در وزارت علوم ادغام شوند، اما با این وجود در حال حاضر این مسئله اولویت ما نیست، اضافه نمود: ما با توجه به اینکه رییس جمهور در شروع سال تحصیلی به این موضوع اشاره ای داشتند، در مورد آن تحقیق و اعمال نظر کردیم ولی در مجموع ادغام دانشگاه های علوم پزشکی در وزارت علوم ادغام زمانی اولویت ما خواهد بود که در کمال تفاهم با وزارت بهداشت این مسئله را حل کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه نمود: ما از سال گذشته کاردانی پیوسته را با هماهنگی آموزش و پرورش حذف کردیم و حذف مدیریت پزشکی از وزارت بهداشت نیز جز با هماهنگی خود این وزارتخانه عملی نیست و ما باید با رفاقت، استدلال و خردجمعی موضوع را تحلیل کنیم و هر زمان که به جمع بندی رسیدیم، آن را پیاده کنیم؛ البته باید بسترهای قانونی لازم برای این مسئله شکل بگیرد ولی در مجمو ع این موضوع در اولویت جدی ما قرار ندارد.

شریعتی نیاسر مطرح کرد: اولویت اول ما در زمینه تشکیلات و دانشگاه ها، گسترش اقتدار و استقلال دانشگاه هاست که به واسطه آن تفویض اختیار را در آن ها زیاد کنیم و سیاست تمرکز زدایی را حتما در ستاد دنبال کنیم.

وی با تاکید بر ساماندهی مراکز آموزش عالی غیردولتی در دوره جدید وزارت علوم، بیان نمود: بعضی مراکز آموزش عالی غیر دولتی هستند که احتیاج به حمایت دارند و ما امیدواریم با سیاست های جدید بتوانیم آن ها را به گونه ای حمایت کنیم که ضمن حفظ استقلال خود بتوانند از توانمندی دانشگاه های بزرگتر و برتر استفاده نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه توسعه ششم رویکرد ماموریت گرایی در دانشگاه ها مسئله ای جدی است که دنبال می گردد تا هیچ دانشگاهی از ماموریت خود خارج نگردد و اگر هم ماموریتی برای آن تعریف نشده، ما برایش ماموریت تعیین کنیم.

حذف واژه غیرانتفاعی اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست

شریعتی نیاسر در مورد حذف واژه غیرانتفاعی از موسسات آموزش عالی، اعلام کرد: ما به طور جدی دنبال حذف واژه غیر انتفاعی هستیم و حتما می خواهیم این اتفاق بیفتد، ولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع اولویت نیست و این، مسئله را به تعویق می اندازد. ما نمی دانیم چرا این موضوع برای آنان اولویت ندارد.

وی اضافه نمود: مدت هاست که دستور حذف واژه غیرانتفاعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و باید اتفاق بیفتد، زیرا عدم تصویب چنین درخواستی باعث می گرددکه نه آن موسساتی که خود قصد انحلال دارند به سمت منحل کردن بروند، چراکه قانون می گوید اموالشان به وزارت علوم تعلق می گیرد که منصفانه نیست و نه آن سرمایه گذاری که از بیرون میخواهد بخش غیرانتفاعی را رشد دهد، وارد سرمایه گذاری می گردد، بنابراین این اقدام کاملا خلاف عدالت آموزشی اسلامی است.

معاون آموزشی وزارت علوم در سرانجام اعلام کرد: حدود 353 موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در سال 92 داشتیم که اکنون به حدود 300 موسسه رسیده، یعنی حدود 50 موسسه یا منحل شده یا ظرفیتشان را به خاطر ضعف کیفی صفر نموده ایم که اگر نتوانند خود را ارتقاء دهند، باید ظرفیت خود را انتقال دهند. ولی به لحاظ حقوقی ما از انحلال موسسات آموزش عالی غیر دولتی استقبال نمی کنیم.

منبع: ویکی گرام
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 301

به "عدم حذف واژه غیرانتفاعی کاملا خلاف عدالت آموزشی اسلامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم حذف واژه غیرانتفاعی کاملا خلاف عدالت آموزشی اسلامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید