سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج، زور شعب بانک ها بر بانک مرکزی می چربد؟

به گزارش آقای معلم، خبرنگاران: باوجود تسهیل شرایط دریافت وام ازدواج، برخی از مراجعان به بانک ها با مسائل مختلفی برای دریافت وام خود روبرو شده اند و عمده موانع موجود نیز مربوط به شرایط مختلف دریافت وام در بانک ها و تعداد ضامن های لازم بوده است.

سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج، زور شعب بانک ها بر بانک مرکزی می چربد؟

به گزارش خبرنگاران، وام ازدواج یکی از موضوعات مهم بر سر راه جوانان است که امروزه، علاوه بر میزان پرداخت آن برای دریافت این وام باید هفت خوان های بزرگ و عجیبی را پشت سر بگذارند که یکی از مهم ترین این موارد وجود ضامن برای دریافت وام بوده است.

سال ها از طرح پرداخت وام ازدواج برای تسهیل و ترغیب جوانان به تشکیل خانواده می گذرد، اما این طرح هم مانند طرح های دیگر تا به حال دستخوش تغییرات فراوان و اماواگرهای بسیاری بوده است.

دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با یک ضامن

طی چند روز گذشته بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای مدعی شد امکان اعطای وام ازدواج 100 میلیون تومانی به زوجین با ارائه یک ضامن وجود دارد و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شبکه بانکی کشور در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، شرایط اخذ ضامن برای پرداخت این تسهیلات را خاطرنشان کرد.

بر اساس این گزارش، چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین امکان پذیر است؛ همچنین اگر متقاضی اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست. در ادامه گزارش آمده است که چنانـچه متقاضی دریافت تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت باشد، ارائه گواهی تـعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی منوط به آن که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، پذیرفته شده و نیازی به اخذ ضامن نیست.

علاوه بر این ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب، ضمانت یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود، همه از مواردی هستند که در ظاهر به نظر می رسد طبق گفته ها موجب تسهیل فرایند اخذ وام ازدواج خواهند شد اما در عمل، شاهد سنگ اندازی اغلب بانک ها هستیم که مدعی می شوند که خود آنها مستقلا تعیین کننده شرایط دریافت وام هستند.

بانک ها زیر بار شرایط وام ازدواج می فرایند؟

باوجود تسهیل شرایط دریافت وام ازدواج، برخی از مراجعان به بانک ها با مسائل مختلفی برای دریافت وام خود روبرو شده اند و عمده موانع موجود نیز مربوط به شرایط مختلف دریافت وام در بانک ها و تعداد ضامن های لازم بوده است. برخی از بانک ها از پرداخت وام با یک ضامن خودداری کرده و وجود 2 ضامن با گواهی کسر از حقوق، اعطای 60 میلیون سفته، برگ کسر از حقوق و گردش حساب وام گیرنده را برای واریز وام ضروری خوانده اند؛ این در حالی است که بنا بر اعلام قطعی نهادهای مسئول دولتی، پرداخت وام باید تنها با یک ضامن انجام شود؛ چنانکه معاون ساماندهی امورجوانان، محمدمهدی تندگویان نیز، چند روز پیش در مصاحبه ای از غیرقانونی بودن درخواست شعب برای بیش از یک ضامن صحبت کرد و اظهار کرد که در صورتی که هر یک از متقاضیان هنگام دریافت وام در بانک با مواردی خلاف قوانین و مقررات اعلام شده روبرو شد، باید در سایت بانک مرکزی به بخش رسیدگی به شکایات مراجعه کند اما گویا زور دیگر بانک ها بر بانک مرکزی می چربد و بانک ها نه تنها هیچ علاقه ای به پذیرفتن سفته به عنوان ضمانت برای پرداخت این وام به جوانان ندارند بلکه به جای یک ضامن معتبر، 2 ضامن معتبر آنهم کارمند دولتی به همراه چک از متقاضیان دریافت وام ازدواج مطالبه می کنند. مدیران بانک ها اعتقاد دارند یک ضامن و سفته برای پرداخت وام 50 میلیون تومانی، بسیار اندک است و به همین دلیل، بانک ها نمی توانند همچین ریسکی کنند و در نتیجه، زیربار اجرای قانون یعنی پرداخت وام صرفا با یک ضامن و سفته نمی فرایند.

با این اوصاف عمده مشکل جوانان با شعب بانک ها در عدم پذیرش یک ضامن توسط آن ها است و یا درصورت پذیرش یک ضامن، آن ضامن باید با شروط خاص آن ها مطابقت داشته باشد وگرنه از وام خبری نیست بنابراین باید برای رفع این مشکل هرچه سریع تر اقدام شود و با هماهنگی بانک مرکزی شرایط دریافت وام ازدواج صریحا روشن شود تا از برخورد سلیقه ای شعب جلوگیری شود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 11

به "سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج، زور شعب بانک ها بر بانک مرکزی می چربد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج، زور شعب بانک ها بر بانک مرکزی می چربد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید