رقابت عربستان با امارات، از سیاست تا کوشش برای جذب سرمایه گذاری

به گزارش آقای معلم، رقابت عربستان و امارات متحده عربی تنها محدود به حوزه سیاسی و امنیتی نیست و دو کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی و دفاتر شرکت های بین المللی وارد رقابت با یکدیگر شده اند.

رقابت عربستان با امارات، از سیاست تا کوشش برای جذب سرمایه گذاری

عربستان به تازگی برای به حاشیه بردن و از دور خارج کردن امارات متحده عربی وارد حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی شده است، بخشی که سال هاست مورد علاقه امارات بوده و در این زمینه نیز پیروز عمل نموده است.

تارنمای روزنامه العرب به همین دلیل در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در راستای رقابت مستقیم با امارات و دبی که بیشتر شرکت های عظیم خارجی در آنجا نمایندگی دارند به دنبال ایجاد فضای جذاب برای شرکت های عظیم بین المللی و آسان سازی راه اندازی شعبه های آنها در این کشور است.

با این وجود، کارشناسان حوزه مالی و سرمایه گذاری بر این باورند که عربستان برای تشویق این شرکت ها و جذب سرمایه گذاری در خاک خود بیش از هر چیز به ارائه مشوق ها و تسهیلات بیشتر به آنها احتیاج دارد و یکی از مهمترین آنها مربوط به محیط و فضای اجتماعی عربستان است تا کارکنان و کادر اداری این شرکت ها بتوانند در این کشور ساکن شوند و زندگی نمایند.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در این پیوند پیشتر اعلام نموده بود که کشورش از سال 2024 میلادی، از واگذاری پروژه به آن دسته از شرکت های خارجی که دفاتر منطقه ای خود را به این کشور منتقل ننموده اند، خودداری خواهد نمود.

وی به خبرگزاری رویترز گفت که شرکت های بین المللی که مایل به مشارکت در فرصت های سرمایه گذاری ارائه شده توسط دولت سعودی هستند باید تا سال 2024 دفاتر منطقه ای خود را در عربستان راه اندازی نمایند ، در غیر این صورت آنها در قراردادها و پروژه های دولتی مشارکت داده نخواهند شد.

وزیر دارایی سعودی گفت که این تصمیم به منظور تشویق شرکت های خارجی برای راه اندازی دفتر دائمی در عربستان گرفته شده است وگرنه تمامی شرکت های بین المللی فعال در این کشور همچنان می توانند آزادانه با بخش خصوصی عربستان همکاری نمایند.

به همین دلیل، ریاض در اقدامی با هدف تشویق شرکت های خارجی سرمایه گذاری و تجاری برای حضور دائمی در این کشور که به فراهم آوردن فرصت های شغلی برای سعودی ها یاری می نماید و دفاتر منطقه ای مرکزی آنها در امارات و دبی مستقر است، می کوشد تا قرارداد با این شرکت که دفتر مرکزی آنها در خارج از عربستان سعودی قرار گرفته است را متوقف کند.

الجدعان اضافه نمود: با وجود این که عربستان دارای عظیم ترین اقتصاد منطقه است، ولی تنها 5 درصد از دفاتر منطقه ای شرکت های بین المللی در این کشور دایر است.

الجدعان گفت که اوضاع کنونی کار جای پیشرفت دارد و دولت اصلاحات قضایی و نظارتی را به اتمام می رساند و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد تا شرکت ها و افراد از انتقال به ریاض احساس راحتی نمایند.

این وزیر سعودی با اشاره به اینکه دبی به عنوان یک مرکز تجاری عظیم منطقه ای دارای مزیت رقابتی خود است، تمایل به رقابت با امارات را برای جذب شرکت های خارجی پنهان نکرد و تأکید کرد که عربستان سعودی به کار خود ادامه می دهد تا هر طرف مکمل طرف دیگر باشد.

وزیر دارایی عربستان در عین حال گفت که بعضی از بخش ها از این تصمیم جدید دولت معاف هستند و مقررات دقیق جذب دفاتر مرکزی شرکت های خارجی تا قبل از سرانجام سال 2021 اعلام می گردد.

شرکت های خارجی سال هاست که ترجیح می دهند دفاتر منطقه ای خود را در امارات مستقر نمایند و پروژه های منطقه ای خود را از این دفاتر راهنمایی و مدیریت نمایند. با این حال، وزیر دارایی عربستان سعودی ضمن اذعان به مزیت رقابتی امارات به عنوان قطب تجاری منطقه، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند از این پس رقابتی سالم را برای ایفای نقش مکمل در توسعه مالی منطقه ایفا نمایند.

از سوی دیگر خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان نیز با انتشار پیامی توییتری این تصمیم دولت را زمینه ساز ایجاد هزاران شغل برای شهروندان و انتقال تخصص و بومی سازی دانش شرکت های خارجی دانست که به توسعه عربستان و جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر به این کشور یاری خواهد نمود.

در همین حال، خبرگزاری رسمی عربستان واس خاطرنشان کرد که 24 شرکت خارجی از جمله پپسی کولا و تیم هورتونز از اوایل ماه جاری میلادی درخواست های خود را برای راه اندازی دفاتر منطقه ای در این کشور ارائه نموده اند.در همین پیوند، ناظران مالی تصریح دارند که امارات از سال ها پیش گام های بلندی برای تبدیل شدن به یکی از قطب های جذب سرمایه و شرکت های بین المللی برداشته است و این کشور به ویژه شهر دبی علاوه بر اقتصاد باز و تسهیلات عظیم، از ویژگی مهم تری هم برخوردار است که آن، وجود شرایط زندگی مناسب برای شهروندان خارجی با فرهنگ ها و ادیان مختلف است، دبی همچنین از فضاهای تفریحی بسیاری برخوردار است که عربستان فاقد آن است.

امارات علاوه بر موارد یاد شده، دارای هتل هایی با کیفیت جهانی است و نیز پیروز شده تا عظیمترین مراکز فروش و برندهای معروف جهانی را به حضور در امارات تشویق کند و هر ساله بیشتر به دلیل مراکز تفریحی و خدماتی شمار قابل توجهی از سرمایه گذاران، بازرگانان ستاره های سینما، ورزش و افراد سرشناس حوزه های دیگر به آنجا سفر می نمایند که عربستان فاقد این ویژگی ها است.

یک مقام اجرایی در خلیج فارس در باره رویکرد جدید مقام های سعودی تاکید نمود که اجرای این سیاست و تشویق شرکت های عظیم خارجی برای حضور در عربستان با توجه به فضای اجتماعی و فرهنگی حاکم بر این کشور و عوامل مهم دیگر بسیار سخت است.

این مقام اجرایی به روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تایمز گفت که به احتمال زیاد این تاکتیکی است برای تشویق شرکت های تازه ایجاد شده که دفاتر منطقه ای خود را در ریاض دایر نمایند.

این روزنامه انگلیسی اخیراً فاش کرد که عربستان سعودی در کوشش برای ترغیب شرکت های عظیم خارجی به انتقال دفاتر خود به ریاض، به عنوان بخشی از کارزاری که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شروع شده است، به شرکت های خارجی مشوق هایی ارائه می دهد.

کارشناسان مالی حوزه خلیج فارس بر این باورند که تحقق رویکرد عربستان مبنی بر تبدیل این کشور به قطب مالی منطقه و راه اندازی دفاتر شرکت های خارجی در سعودی با توجه به تصویر سنتی این کشور نزد فعالان حوزه مالی و سرمایه گذاری احتیاجمند تغییر اساسی در بعضی بخش ها و گذشت سال های طولانی است.

عربستان کنونی با قوانین سفت و سخت و فرهنگ و آداب سنتی در کنار کمبود امکانات خدماتی و سرگرمی کمترین جاذبه برای جذب سرمایه گذاران و اقامت کارکنان شرکت های خارجی دارد، موضوعی که مورد توجه فعالان حوزه سرمایه گذاری و شرکت های خارجی است، جایی که امارات در این حوزه به عنوان رقیب بسیار پیشروتر از سعودی ها است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 435

به "رقابت عربستان با امارات، از سیاست تا کوشش برای جذب سرمایه گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت عربستان با امارات، از سیاست تا کوشش برای جذب سرمایه گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید